Yleiset sopimusehdot
(Ne kuivat, mutta pakolliset lakitekstit)
KANIVA:n Kotisivu- ja verkkopalveluiden yleiset sopimusehdot
1. SOPIMUSEHTOJEN SOVELTAMINEN JA VOIMASSAOLO
Näitä sopimusehtoja sovelletaan KANIVA:n (jäljempänä palveluntarjoaja) toimittamiin palveluihin.
Sopimuksen osapuolina ovat palveluntarjoaja ja palvelua käyttävä tai sen tilannut taho (jäljempänä
asiakas). Nämä sopimusehdot on julkaistu 10.3.2024 ja ne astuvat voimaan heti. Sopimusehdot ovat
voimassa toistaiseksi ja palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja.
2. SOPIMUKSEN KOHDE
Sopimuksella sovitaan asiakkaan tilaamasta palvelusta tai palveluista, jonka palveluntarjoaja
asiakkaalle toimittaa. Palveluiden käyttämiseen liittyviin muiden yritysten palveluihin, kuten
esimerkiksi asiakkaan internet-yhteyksiin, ei sovelleta näitä ehtoja, vaan niiden yritysten ehtoja,
jotka tarjoavat kyseiset palvelut.
3. SOPIMUKSEN SYNTYMINEN JA SIIRTÄMINEN
Sopimus syntyy, kun asiakas tilaa palvelun ja palveluntarjoaja on vahvistanut tilauksen. Vahvistus
tehdään pääsääntöisesti sähköisesti.
Asiakkaalla ei ole lupaa siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman palveluntarjoajan antamaa
suostumusta. (Tämä kylläkin annetaan)
Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus ja/tai palvelut kolmannelle osapuolelle sekä muuttaa
sopimuksen ja/tai palvelukuvauksen sisältöä ilmoittamalla tästä asiakkaalle.
4. SOPIMUSKAUDEN PITUUS JA SOPIMUKSEN PURKU
Sopimuskauden pituus on sama kuin sivustolla ilmoitettu laskutuskauden pituus, pääsääntöisesti 12
kk. Sopimus jatkuu automaattisesti samanmittaisella sopimuskaudella, mikäli sitä ei ole irtisanottu
vähintään 30 päivää ennen uuden sopimuskauden alkamista.
Sopimus voidaan irtisanoa kulloinkin kuluvan sopimuskauden loppuun, ei kuitenkaan keskelle sitä.
Irtisanominen on tehtävä sähköpostitse tai muulla palveluntarjoajan ohjeistamalla tavalla, mikäli
ilmoitettu.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden irtisanoa palvelun välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli asiakas
olennaisesti rikkoo sopimusehtoja, eikä korjaa rikkomustaan kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa
rikkomusta koskevan ilmoituksen saatuaan tai mikäli palvelun tuottamista ei voida jatkaa ulkopuolisen
tekijän vuoksi (esimerkiksi viranomaismääräykset tai muu force majeure –tilanne). Tällöin
palveluntarjoajalla on oikeus pidättää ennakkomaksu tai sen osa taikka veloittaa maksu jo asiakkaan
tilaaman palvelun hyväksi tehdystä työstä sekä siitä aiheutuneista kuluista tai kustannuksista
palveluntarjoajan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa tai jäädyttää palvelu välittömästi ilman irtisanomisaikaa,
mikäli asiakkaan lasku on maksamatta vielä kolmenkymmenen (30) päivän kuluttua laskun eräpäivästä.
5. KULUTTAJA-ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYSTAKUU / PERUUTTAMISOIKEUS
Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen tilaamaansa palveluun, asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilauksensa
14 päivän kuluessa palvelun toimituksesta. Selvyyden vuoksi todetaan, että tyytyväisyystakuu ja siihen
liittyvä peruutusoikeus soveltuvat ainoastaan ensimmäisen laskutuskauden osalta eikä sitä sovelleta
ensimmäistä laskutuskautta seuraaviin laskutuskausiin.
Tyytyväisyystakuu ja siihen liittyvä peruuttamisoikeus ei koske verkkotunnustilauksia,
SSL-sertifikaatteja tai muita asiakkaalle rekisteröitäviä tuotteita. Peruuttamisoikeus ei koske myöskään
asiakkaan tilauksesta tai pyynnöstä tehtyjä asennus-, muokkaus- tai muita tuntilaskutukseen perustuvia
työtehtäviä.
Mikäli asiakas peruu webhotellin tai muun palvelun, jonka hinta sisältää verkkotunnuksen rekisteröinnin,
veloitetaan asiakasta mahdollisista rekisteröidyistä verkkotunnuksista hinnaston mukaisesti.
Mikäli asiakas peruuttaa jo aloitetun tai valmiin web-sivuston tai verkkokaupan tilauksen, asiakkaalta
veloitetaan 50% korvaus sovitusta tilauksen kokonaishinnasta (sivut ja ylläpito). Tämä korvaus lasketaan
kokonaishinnasta eikä osamaksuhinnasta, ja se veloitetaan kertaluontoisena laskuna 14 päivän
maksuajalla.
6. HINNASTOT, MAKSUT JA LASKUTUS
Asiakas maksaa palveluntarjoajalle palvelusta tilauksen yhteydessä sovitun laskutuskauden
mittaisissa jaksoissa. Laskut lähetetään asiakkaan ilmoittamien laskutustietojen perusteella,
sähköpostitse laskuna, maksulinkkinä tai verkkolaskuna.
Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea palvelu, mikäli maksua ei ole suoritettu neljäntoista (14) päivän
kuluessa eräpäivästä. Palveluntarjoaja varaa oikeuden myös irtisanoa palvelun kohdan 5 mukaisesti
välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli maksua ei suoriteta kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa
eräpäivästä. Palveluntarjoajalla on oikeus periä suljetun palvelun uudelleen avauksesta hinnaston
mukainen maksu.
Mikäli asiakas laiminlyö laskujen maksamisen ja maksumuistutukset, tai jos asiakas on valinnut 12
kuukauden palvelupaketin mutta laiminlyö maksunsa, KANIvalla on oikeus periä maksamattomat
kuukausimaksut ja myydä saatavat laskut ulkopuoliselle perintäyritykselle.
Palveluntarjoajalla on oikeus periä viivästyneistä suorituksista korkolain mukainen viivästyskorko sekä
kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen laskun huomautusmaksu. Asiakas on velvollinen korvaamaan
myös maksujensa laiminlyönnistä mahdollisesti aiheutuvat perintätoimistojen palkkiot ja muut
oikeudelliset kulut laissa määriteltyjen kustannusten mukaisesti. Palveluntarjoajalla on oikeus periä
liikasuoritusten palautuksesta kohtuullinen korvaus palautuksesta syntyneistä kuluista.
Palveluntarjoaja pidättää oikeuden hinnan muutoksiin, jotka johtuvat esimerkiksi tuotantokustannusten
tai olosuhteiden muutoksista. Hinnan muutoksista ilmoitetaan viimeistään yksi (1) kuukausi ennen
muutoksen täytäntöönpanoa. Uudet hinnat astuvat voimaan kuitenkin vasta asiakkaan seuraavassa
laskutusjaksossa. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa palvelu päättymään ennen uuden hinnoittelun
voimaanastumista. Lainsäädännöllisistä tai verotuksellisista syistä aiheutuvat hinnanmuutokset astuvat
voimaan välittömästi.
Mikäli tilaus siirretään asiakkaan pyynnöstä asiakkuudelta toiselle useammin, kuin yhden kerran
kalenterivuoden aikana, palveluntarjoaja varaa oikeuden laskuttaa seuraavista siirroista aiheutuneet
kulut asiakkaalta.
7. PALVELUN TOIMITTAMINEN
Palvelun toimitus alkaa välittömästi, kun asiakas on toimittanut kaikki palvelun toimittamiseen
tarvittavat tiedot ja palveluntarjoaja on vahvistanut tilauksen.
Palveluun liittyvien osa-alueiden (kuten verkkotunnuksen tai SSL-sertifikaattien rekisteröinti tai
siirto) toimitus voi viivästyä palveluntarjoajasta riippumattomista syistä eikä palveluntarjoaja ole
vastuussa tällaisista viivästyksistä. Palveluntarjoaja pyrkii tiedottamaan mahdollisuuksien mukaan
asiakkaalle aiheutuvista viivästyksistä.
Asiakas hyväksyy toimituksen, ellei hän reklamoi siitä sähköisesti, tai muulla palveluntarjoajan
ohjeistamalla tavalla, seitsemän (7) päivän kuluessa toimituksesta.
8. PALVELUN SISÄLTÖ JA TUOTTAMINEN
Palveluntarjoaja voi tuottaa sopimuksen mukaisen palvelun haluamallaan tavalla. Palveluntarjoaja
varaa oikeuden muuttaa palvelun sisältöä tai teknistä toteutustapaa edellyttäen, että palvelun
käytettävyys ja hyödynnettävyys pysyvät olennaisilta osiltaan samana kuin ennen muutosta.
Palvelutarjoaja voi muuttaa palvelua myös lainsäädännön muutosten tai viranomaisten määräysten
perusteella. Palveluntarjoaja ilmoittaa mahdollisista muutoksista asiakkaalle.
Palveluntarjoaja rekisteröi asiakkaan verkkotunnuksen kolmansien osapuolien ylläpitämien
rekisteröintipalvelujen kautta. Palveluntarjoaja toimii rekisteröinnissä vain maksunvälittäjänä.
Verkkotunnus rekisteröidään asiakkaan toimittamin tiedoin. Asiakas hyväksyy verkkotunnusrekisterien
sopimusehdot ja vastaa siitä, että hänellä on käyttöoikeus kyseiseen verkkotunnukseen. Palveluntarjoaja
ei vastaa verkkotunnusrekisterien toiminnasta.
Palvelun sisältö määräytyy palvelukuvauksen ja sen mukana seuraavien mahdollisten liitteiden mukaan.
Asiakkaalla on oikeus käyttää palvelun levytilaa vain oman yrityksen, yhteisön tai henkilökohtaisen
materiaalin säilytykseen internet-käyttöä (jatkossa ”sivusto”) varten. Sivutilan jälleenmyynti on
kuitenkin kielletty, pois lukien tähän tarkoitetut Jälleenmyyjä- ja VPS-palvelut.
Palvelun resurssien koko voi olla rajoitettu, jolloin tästä on ilmoitettu palvelukuvauksessa. Mikäli
resurssien käyttö ylittää määritellyn rajan, varaa palveluntarjoaja oikeuden estää tai rajoittaa
palvelun käyttöä tai tarkastaa palvelusta perittävää hintaa käyttöä vastaavaksi yhdessä asiakkaan
kanssa.
Palveluntarjoajalla on oikeus priorisoida liikennettä tai muita resursseja sekä tarvittaessa puuttua
asiakkaan palvelun käyttöön tai yksittäisiin prosesseihin, mikäli asiakkaan käyttö aiheuttaa
häiriötilanteita tai haittaa palveluntarjoajalle tai muille asiakkaille.
Palveluun liittyvästä, tai sen kautta tehtävästä, suurten tiedostojen levityksestä tai muusta normaalia
kotisivukäyttöä huomattavasti enemmän kuormittavasta toiminnasta on aina sovittava etukäteen
palveluntarjoajan kanssa.
Palveluntarjoajalla on oikeus seurata palvelujen käyttöä sekä automaattisilla järjestelmillä että
manuaalisilla tarkistuksilla. Palveluntarjoaja varaa oikeuden estää teknisin keinoin sopimuksenvastainen
toiminta.
9. PALVELUNTARJOAJAN SUORITTAMAT YLLÄPITOTOIMET
Palveluntarjoajalla on oikeus luoda asiakkaan palveluun, sivustolle, tai muuhun järjestelmään
ylläpitoa varten käyttäjätunnus tai vastaava pääkäyttäjän oikeudet kattava pääsyoikeus. Asiakas
vakuuttaa, että palveluntarjoajalla on myös oikeus perustaa vastaava käyttäjätunnus tai pääkäyttäjän
oikeudet kattava pääsyoikeus sellaisiin kolmannen osapuolen järjestelmiin, joissa palveluntarjoaja
toimii asiakkaan toimeksiannosta asiakkaan edustajana. Palveluntarjoaja saa käyttää tätä pääsyoikeutta
vain asiakkaan suostumuksen perusteella tapahtuviin yksittäisiin toimenpiteisiin, paitsi seuraavissa
tilanteissa:
- Asiakkaalla on voimassa oleva ylläpitosopimus palveluntarjoajan kanssa, jonka puitteissa toimenpiteitä tehdään
- Palveluntarjoaja suorittaa palveluun teknisiä muutoksia, jotka eivät olennaisesti vaikuta palvelun sisältöön
- Palveluntarjoajan tai asiakkaan tietoturva, haitallisen käytön estäminen, verkkohyökkäys tai viranomaisen vaatimus edellyttävät välitöntä reagointia
- Muissa lain sähköisen viestinnän palveluista sallimissa tilanteissa.
Asiakas voi erikseen kieltää palveluntarjoajaa luomasta pääkäyttäjän pääsyoikeuksia palveluunsa. Mikäli
esimerkiksi sopimuksen vastaista käyttöä, verkkohyökkäyksiä, palveluntarjoajan järjestelmiä haittaavaa
käyttöä tai näihin rinnastettavaa toimintaa tapahtuu asiakkaan palvelussa tai sen kautta, eikä
palveluntarjoajalla ole pääsyoikeutta tai mahdollisuutta tilanteen korjaamiseen muilla tavoin,
palveluntarjoaja varaa oikeuden sulkea palvelu asiakasta kuulematta. Tällä perusteella suljetun palvelun
avaamisesta voidaan periä palveluntarjoajan hinnaston mukainen avausmaksu.
Mikäli kolmas osapuoli sulkee asiakkaan toimeksiannosta asiakkaalle luodun palvelun esimerkiksi
haitallisen käytön tai muun vastaavan kolmannen osapuolen sopimusehtojen vastaisen toiminnan takia,
varaa palveluntarjoaja oikeuden veloittaa asiakkaalta tilanteen selvittämisestä aiheutuneet kustannukset
ja/tai palvelun uudelleen avaamisesta hinnaston mukaisen avausmaksun.
10. ASIAKKAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Asiakkaan tulee toimittaa palveluntarjoajalle palvelun tilauksen yhteydessä oikeat tiedot. Mikäli
tiedot eivät ole oikeat tai ne ovat puutteelliset, palveluntarjoaja varaa oikeuden olla toimittamatta
palvelua. Asiakkaan tulee ilmoittaa mahdollisista muutoksista asiakastietoihin välittömästi.
Käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia ja asiakas vastaa kaikista asiakkaan käyttäjätunnuksella
tehdyistä toimenpiteistä.
Asiakas on vastuussa kaikesta palveluun laitetusta materiaalista. Materiaali ei saa olla loukkaavaa,
rikkoa tekijänoikeuksia tai olla Suomen lain tai hyvien tapojen vastaista. Palveluntarjoaja varaa
oikeuden poistaa materiaalia, mikäli se katsoo materiaalin rikkovan näitä ehtoja.
Asiakas vastaa siitä, että hänen toimintansa tietoverkossa noudattaa Suomen lakia ja hyviä tapoja.
Palveluntarjoajan tai kolmansien osapuolien palvelimien ja palveluiden luvaton käyttö tai käytön yritys
on kielletty.
Haavoittuvuuksien tarkoituksellinen etsintä (mukaan lukien ns. penetration testing) palveluntarjoajan
järjestelmistä on ehdottomasti kiellettyä ilman palveluntarjoajan kirjallista lupaa. Palveluntarjoaja
varaa oikeuden sulkea asiakkaan palvelut välittömästi asiakasta kuulematta, mikäli tällaista toimintaa
havaitaan. Mikäli palveluntarjoajalle aiheutuu kohtuutonta haittaa tai ylimääräisiä kustannuksia
tilanteen selvittämisestä, palveluntarjoaja voi veloittaa syntyneet kustannukset asiakkaalta. Tällä
perusteella suljetun palvelun avaamisesta voidaan periä palveluntarjoajan hinnaston mukainen avausmaksu.
Mikäli asiakas löytää normaalin käytön puitteissa palveluntarjoajan järjestelmistä haavoittuvuuden tai
sellaiseen rinnastettavan ongelman, edellä olevaa pykälää ei sovelleta. Asiakkaan tulee ilmoittaa
löytämistään haavoittuvuuksista ja niihin rinnastettavista ongelmista palveluntarjoajalle ensi tilassa.
Asiakas ei saa käyttää palvelua lain tai hyvien tapojen vastaiseen suoramarkkinointiin sähköpostitse.
Erilaisten ostettujen osoitetietolistojen käyttö on kielletty suoramarkkinoinnissa palvelun kautta.
Asiakas on itse velvollinen huolehtimaan siitä, että hänen käyttämänsä ohjelmistot ovat päivitettynä
ajan tasalle esimerkiksi tietoturvan osalta.
Asiakas vastaa siitä, että hänellä on ajantasaiset turvakopiot sivustostaan ja sähköposteistaan, sekä
muista palveluun tallennetusta materiaalista. Palveluntarjoaja ei takaa tiedon säilymistä palvelussa.
Pois lukien sivuston kopiot, mikäli asiakas on tilannut ylläpitosopimuksen.
Asiakas on myös velvollinen lukemaan palvelua ja siihen mahdollisesti tulevia muutoksia koskevat
palveluntarjoajan toimittamat tiedotteet sekä toimimaan niiden mukaisesti. Tiedotteet voidaan julkaista
palveluntarjoajan sähköisillä alustoilla tai toimittaa asiakkaalle sähköpostin välityksellä.
Asiakkaan on korvattava palveluntarjoajalle ja kolmansille osapuolille mahdollisista väärinkäytöksistä
aiheutuneet tutkinta-, korjaus- sekä muut kulut.
Asiakas vapauttaa palveluntarjoajan sekä sen työntekijät kaikista mahdollisista seuraamuksista, joita
asiakkaan toimet tai toiminta verkossa tai muuten tämän palvelun nojalla mahdollisesti aiheuttavat.
11. PALVELUN VIRHEET, VIRHEIDEN KORJAUS SEKÄ VAHINGONKORVAUS
Palvelussa katsotaan olevan virhe, jos se olennaisesti poikkeaa palvelukuvauksen määrittelemistä
ominaisuuksista ja poikkeama olennaisesti haittaa palvelun käyttöä.
Asiakas on velvollinen ilmoittamaan virheestä heti sen huomattuaan. Palvelujen toimintaa valvotaan ja
mahdolliset virheet korjataan niin pian kuin mahdollista.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden keskeyttää palvelun tuottaminen tilapäisesti, mikäli se on tarpeellista
korjaus-, huolto- tai muiden töiden vuoksi. Palveluntarjoaja pyrkii minimoimaan katkoksen keston ja
tiedottamaan siitä asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan etukäteen.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden olla korjaamatta virhettä, joka on aiheutunut asiakkaan omasta
toiminnasta, esimerkiksi väärinkäytöksistä tai palvelun virheellisestä käytöstä.
Palveluntarjoaja ei vastaa kolmansien osapuolien palveluissa, verkoissa tai ohjelmistoissa esiintyvistä
ongelmista tai muista virheistä.
Palveluntarjoaja ei vastaa virheistä tai toimintakatkoista, jotka aiheutuvat ylivoimasta esteestä (force
majeure) tai kolmannen osapuolen toimista.
Mahdollisessa virhetilanteessa asiakkaan on reklamoitava kahdeksan (8) päivän kuluessa sähköisesti, tai
muulla palveluntarjoajan ohjeistamalla tavalla
Palveluntarjoajan vastuu tämän sopimuksen nojalla rajoittuu summaan, joka vastaa enintään asiakkaan
maksamaa maksua sinä kuukautena, jolloin rikkomus tapahtui. Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä
vahingoista, joita asiakkaalle voi aiheutua palvelun käytöstä tai muista syistä. Tämä sopimus sääntelee
tyhjentävästi palveluntarjoajan vahingonkorvausvastuun sekä vastuun sopimusrikkomuksen johdosta.
12. PALVELUN SULKEMINEN
Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea asiakkaalle tarjottu palvelu
- Kohdan 7 mukaisesti
- Jos asiakas rikkoo sopimusehtoja eikä kirjallisesta huomautuksesta huolimatta korjaa rikkomustaan viipymättä
- Asiakkaan ilmoittamat tiedot eivät ole oikeat tai
- Asiakasta ei tavoiteta hänen ilmoittamiensa yhteystietojen perusteella.
Kohdat (3) ja (4) eivät sovellu Sähköposti -palvelun osalta.
Palveluntarjoajalla on oikeus periä suljetun palvelun uudelleen avauksesta alkuperäisen mukainen maksu.
13. TIETOSUOJA JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
Toimitettavasta palvelusta riippuen palveluntarjoaja voi toimia käsiteltävien henkilötietojen osalta
joko tietosuojalainsäädännön tarkoittamana rekisterinpitäjänä tai käsittelijänä. Palveluntarjoaja
käsittelee henkilötietoja käsittelijänä toimittaessaan palveluntarjoajan webhotelli -palveluita.
Palveluntarjoajan käsitellessä henkilötietoja käsittelijänä, sovelletaan henkilötietojen käsittelyyn
KANIVA:n palveluiden tietojenkäsittelyehtoja.
Edellä mainitun lisäksi palveluntarjoaja käsittelee henkilötietoja tietosuojalainsäädännön tarkoittamana
rekisterinpitäjänä esimerkiksi asiakassuhteen hallinnoimiseen, laskutukseen ja saatavien perintään.
Lisätietoja palveluntarjoajan rekisterinpitäjänä suorittamasta henkilötietojen käsittelystä on
saatavilla tietosuojaselosteesta.
14. MUUT EHDOT
Sopimus on palveluntarjoajan ja asiakkaan välinen. Asiakas vastaa siitä, että hänen palveluksessaan
toimivat työntekijät, alihankkijat tai muut palveluun kuuluvat tahot noudattavat näitä ehtoja.
Palveluntarjoajalla on valitusta verkkotunnuksesta ja verkkotunnusrekisteristä riippuen tietyissä
tilanteissa oikeus olla luovuttamatta asiakkaan verkkotunnusta, ennen kuin kaikki palveluntarjoajan
verkkotunnusta koskevat saatavat asiakkaalta on suoritettu.
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan
neuvottelemalla. Ellei tämä ole mahdollista, oikeuspaikkana on Helsingin käräjäoikeus tai
kuluttaja-asiakkaiden osalta kuluttajan kotipaikan käräjäoikeus.
Mikäli asiakas on kuluttaja, asiakas voi viedä riidanalaisen asian Kuluttajariitalautakunnan
ratkaistavaksi. Ennen Kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntymistä, asiakasta kehotetaan olemaan
yhteydessä Kuluttajaneuvontaan.
Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja. Sopimusehtojen muutoksista ilmoitetaan yksi
(1) kuukausi ennen niiden voimaantuloa.